Suvituuli Laxmarin 30

Suvituuli on Laxmarin 30 tyyppinen purjevene. Vene on tehty ristiin laminoidusta mahongista ja runko muodostuu neljästä noin 5mm paksusta kerroksesta, jotka on liimattu muotin päällä. Liimana kerrosten liimauksessa ei ole käytetty epoksihartsia vaan todennäköisesti vanerinkin valmistuksessa käytettyä fenolihartsia tai resorsinolihartsia. Veneen kansi on tehty kaarien päälle ja siinä on kolme kerrosta. Alimmaisena on paneeli, välissä vaneri ja uloin kerros on tiikkiä jonka on annettu harmaantua arvokkaasti. Suvituulta ei ole maalattu kuten useat Laxmarinit, vaan vene on lakattu Le Tonkinois lakalla. Veneen riki on niin sanottu toppiriki, joka on tyypillinen IOR aikakauden veneille.

Veneen on suunnitellut 1970-luvun puolessavälissä Pekka Laxell, joka tuolloin toimi Wärtsilän Turun telakalla laivanrakennusinsinöörinä. Tavoitteena oli suunnitella vene silloisen IOR säännön mukaisesti niin sanottuun puolitonnari luokkaan.

Veneet valmistettiin Vilho Laxellin puusepänliikkessä Turussa. Veneet rakennettiin Laxellilla rungon ja kannen osalta valmiiksi ja jokainen kimppatilauksen osakas rakensi sisustuksen enemmän tai vähemmän itse. Riki ja helat tilattiin kimpassa. Näin ollen myös Suvituulen sisustan viimeisteli veneen tilaaja. Veneeseen ei tullut erillistä keulakajuuttaa vaan salonki on yhtä isoa tilaa keulaan asti. Suvituuli on tullut uutena Helsinkiin Roihuvuoren ja Tammisalon Meriulkoilijat Ry:n lipun alle M. Kerttulan omistukseen. 

Kerttula purjehtikin Suvituulella aina vuoteen 1988 asti, jolloin aluksen osti K. Suonoja. Kerttulaa alkoi jo ikä painaa ja hän oli luopumassa harrastuksesta. Uuden omistajan hallinnassa veneen nimeksi tuli Köli-Kössi.

Vuosina 1994-96 vene oli telakalla ja siihen tehtiin iso remontti. Suurin kohde oli uusi kansi, vanha oli jo huonossa kunnossa ja vuoti useasta kohdasta. Kuvat kansiremontista ovat K. Suonojan kokoelmista.

Kansiremonttia Porvoossa
Uusi kansi










Vuonna 1996 vene kärsi haverin pohjan osuessa kiveen Strömsin lahdella aivan kotivesillään. Veneeseen tuli vuoto, mutta alus saatiin rantaan ja hyvin pian myös ylös vedestä. Vakuutusyhtiö lunasti veneen ja pohja korjattiin. Tarkasti pohjaa tutkittuani paikkauksen voi havaita veneen pilssissä. Kuitenkin paikkaus näyttää ammattimaisesti tehdyltä, eikä sillä kohtaa näytä olevan kosteusvaurioita vielä nykyäänkään. 

Veneen nimeksi tuli seuraavalla omistajalla AnMar, tietojeni mukaan nimen taustalla oli omistajien nimet. 2000-luvun alussa alus sai taas alkuperäisen nimensä takaisin.


Tekniset tiedot:

Tyyppi:                                          Laxmarin 30
Moottori:                                       Kubota Beta 14
LYS:                            1.06
Var.                             SGV          varusteet
LOA:                            8,80          suurin pituus [m]
B:                                 3.07          suurin leveys[m]
DEPL:                         4000          kg
P:                                 9.98          isopurjeen mastoliikki [m]
E:                                 2,8          isopurjeen puomiliikki [m]
LP:                               5.50          keulapurjeen skuuttikulman etäisyys etuliikistä [m]
I:                                  11.44         keulakolmion korkeus kannesta [m]
J:                                 3.55           keulakolmion kanta mastosta etustaagiin [m]
SL:                               11.40         symmetrisen spinaakerin sivuliikin max pituus [m]
SMW:                         6.60            spinaakkerin max leveys [m]
SPL:                            3.67           spinaakkerin puomin pituus [m]





Yllä olevat tiedot perustuvat sisaraluksen LYS todistukseen ja omiin mittauksiini joten aivan eksakteja tiedot eivät ole.

Tässä lista Suvituulen sisaraluksista. Omistajatiedot ovat vuodelta 1978 joten lista ei siltä osin pidä välttämätta paikkaansa.

L-544 Filistiina III omistaja P. Kangasniemi TPS 1975. Myöhemmin nimeltään Fransiina.
L-562 NoName, omistaja P. Laxell TPS 1974. Myöhemmin EmmyLou
L-588 Fabiola, omistaja P. Vanharanta TPS 1974
L-635 Eva, alkuperäinen nimi Eva III omistaja J. Stenius ASS 1975
L-744 Suvituuli, alkuperäinen omistaja M. Kerttula RTM 1975
L-770 Maltti, ASS 1976. Vuodesta 1983 Kellukka nimisenä.
??? Lillukka
L-776 (ei nimeä), omistaja A. Karikoski TPS 1977, tiedot löytyivät Purjehtijan Kalenterista 1985. Kiitos J. Rautapää
L-863 Valkea Kuulas, Laxmarin 30 ver 2 omistaja P. Laxell ASS 1976
L-1388 Nelli myöhemmin Tiare, Laxmarin 30 ver 2, omistaja H. Hämäläinen 1978


Lisää tietoa ja historiaa täällä.


 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti